De Cirkel Humbeek

29-11-2020

Nieuw schooljaar en we beginnen heel snel weer met stages. Ik zit samen met Rani op De Cirkel in Humbeek. Ik zit voor het eerst alleen in een klas. Ik sta in het tweede leerjaar bij juf Jirka.

De Cirkel is een kleine katholieke school, zelf heb ik altijd op een grote school gezeten en mijn vorige stages waren ook steeds op scholen met meerdere klassen per jaar. Het geeft een ander gevoel om op een school te staan waar iedereen elkaar kent en je geen parallelklassen hebt.

28/9, 5/10 en 6/10

Dit waren observatiedagen. Ik heb in de voormiddag niet actief meegedaan met de les. Ik heb vooral veel opgeschreven en heb de klasdynamiek proberen te ontdekken. Later op de dag hielp ik wel mee bij een toets en beantwoordde vragen van de leerlingen.

De andere observatiedagen verliepen ook zo, ik schreef veel op en probeerde bij het maken van oefeningen zo veel mogelijk te helpen. Ik heb veel geschreven over het verloop van de verschillende lessen. Ik heb ook opgeschreven wat er in de klas aanwezig was dat ik kon zien, maar had ook in de kasten moeten kijken naar het aanwezige materiaal.

8/10, 13/10, 14/10, 22/10 en 23/10

We zijn heel wat dagen voor de eigenlijke stage op school geweest. De eerste drie dagen waren vooral om de klas te leren kennen, maar nu was het tijd voor het echte werk. Om ons voor te bereiden op een zware stage (eerste keer een hele week lesgeven) kregen we nog eens vijf dagen om oefenlessen te geven.

Ik heb elke dag een les kunnen geven. Ik heb heel veel geleerd uit deze lessen en heb heel wat tips gekregen om betere lessen te geven in de toekomst, om de lessen beter aan te pakken. Ook had ik mijn lessen vroeger moeten proberen af te hebben om deze op voorhand door te kunnen sturen, zo had ik hier meer feedback op kunnen krijgen.

8/10

Na de speeltijd heb ik mijn les gegeven. Het was de eerste keer dat ik een godsdienstles gaf. Tijdens de vorige stage heb ik niet de kans gekregen om mijn les te kunnen geven door de sluiting van de scholen. Ik had best wat stress voor de les omdat het ook de eerste keer was dat ik gebruik maakte van een kringgesprek tijdens een les.

De les ging over gevoelens en hoe deze te verwerken. Ik heb om te beginnen een verhaal voorgelezen over het voelmannetje. De leerlingen waren mee met het verhaal maar het duurde wat lang waardoor niet iedereen meer luisterden en meer aan het prutsen waren. Ik kende de tekst niet goed waardoor ik ook weinig oogcontact heb kunnen maken met de leerlingen om hen meer te betrekken bij het verhaal.

Hierna maakten de leerlingen een tekening over een deel van het verhaal dat hen raakte of waar ze zich in herkende. Dit ging heel vlot en de leerlingen hebben heel uiteenlopende tekeningen gemaakt. Ik heb hen hier wel te veel tijd voor gegeven waardoor ik later minder tijd had voor een andere stap. Mijn mentor heeft mij als tip gegeven om in de toekomst de timer van de klas te gebruiken, dit kennen de leerlingen en zo ga ik niet over mijn tijd.

Na het tekenen hebben we de tekeningen besproken (waarom ze dit tekenden).

In de laatste stap heb ik hen gekleurde kaartjes gegeven die elk een gevoel voorstelde. Ik gaf een stelling en de leerlingen moesten een van hun kaartjes in de lucht steken voor hoe ze zich in zo een situatie zouden voelen. Ik heb niet veel tijd gehad om veel situaties te overlopen, ik heb wel geprobeerd om bij elke situatie een leerling aan te duiden voor elk gevoel dat in de lucht werd gestoken. Ook waren de leerlingen niet meteen mee met de verschillende kleuren en verschillende gevoelens, deze heb ik een aantal keer moeten herhalen, als ik deze nog een keer wil gebruiken is het simpeler om ook de gevoelens op de kaartjes te schrijven.

Ik had geen tijd meer voor een uitgebreide afronding. De inhoud die ik hier nog eens extra duidelijk wilde laten maken is in de vorige stap wel mooi naar boven gekomen waardoor de leerlingen niets gemist hebben.

23/10

Na de middag heb ik weer les mogen geven. Als onderwerp moest de les rond Halloween gaan. Ik had nog nooit een muziekles gegeven en vond dit een goed moment om hier gebruik van te maken. Ik heb gekozen voor de het lied "spin Wiedewin", de tekst is niet te moeilijk dus heb ik ervoor gekozen ze alles uit het hoofd aan te leren. Ik heb het lied ondersteund op de ukelele.

Ik had meerdere verwerkingsopdrachten voorbereid maar toch kon ik de leerlingen niet tot het eind van de les motiveren, na een half uur dit lied zingen begonnen er leerlingen af te haken. Een van deze opdrachten was het ondersteunen van het lied met instrumenten, bij het bovenhalen van de stokjes waren de leerlingen heel geïnteresseerd en ze hebben hier heel goed mee gewerkt.

17/11

Dit was de laatste dag op de stageschool voor de eigenlijke stage. Ik moest normaal gezien mijn stagemap voorleggen en de laatste veranderingen bespreken met mijn mentor.

Dit heeft niet plaats kunnen vinden omdat mijn mentor afwezig was door ziekte en omdat mijn stagemap niet in orde was. De lessen werden overgenomen door de zorgjuf. In de ochtend heeft ze gezocht naar lessen die ze zonder veel voorbereiding kon geven om niet al te veel achter te lopen als Juf Jirka terugkwam. Ik heb bij een aantal lessen geholpen en heb mee door de klas gelopen bij het maken van de verschillende oefeningen.

Mijn Stagemap is in de herfstvakantie niet afgeraakt, ik had nog een aantal lessen waar ik nog geen enkele voorbereiding voor had en hoopte dit nog goed te kunnen maken in de laatste halve week voor de aanvang van de stage.

23/11 - 27/11

De volledige week stage is begonnen, ik ben helemaal niet klaar voor deze week maar hoop dat ik er toch het beste van kan maken. Mijn lessen voor het begin van de week zijn voor het overgrote deel in orde (de laatste details heb ik nog niet kunnen aanpassen). Voor de laatste dagen heb ik grotere gaten in mijn planning.

Ik ben pas woensdag begonnen met het printen van lessen om voor mijn mentor achter in de klas te hebben en dan nog zijn dit niet al de lessen van de dag.

Hetgeen ik uit deze stage heb geleerd en waar ik nog aan moet werken wordt meer besproken bij mijn leervragen.

Voorbereiding

Mijn voorbereidingen waren niet allemaal in orde. Ik heb heel wat lessen tijdens de stage zelf moeten maken.

Uit mijn brainstorm heb ik weinig informatie gekregen van de leerlingen. Hierdoor had ik niet meteen een sterk idee voor mijn rode draad en themablokken. De onderwerpen waar de leerlingen in geïnteresseerd waren hadden weinig te maken met het thema. Voor mijn themablok over de dieren heb ik mij daarom hier zo goed mogelijk aan aangepast om toch iets uit de brainstorm te kunnen gebruiken.

Realisatie

  • Werkpunten

Ik had een rode draad in mijn hoofd maar heb deze niet goed genoeg naar de leerlingen geprojecteerd. Ik heb hen niet genoeg gemotiveerd in functie van het thema en heb hen hier niet genoeg in meegenomen.

Ik heb mijn themamap nooit afgeprint waardoor mijn mentor niet op de hoogte was van de lessen die ik ging geven.

  • Positieve punten

Al had ik het gevoel dat de leerlingen niet mee waren met de rode draad waren ze wel enthousiast bij de verschillende blokken. Ze werkten mee en voerden de opdrachten goed uit.

Tijdens heel de stage heb ik enorm genoten van het contact met de leerlingen. 

Anders aanpakken

Voor de volgende stage moet ik ervoor zorgen al mijn lessen op tijd voorbereid, doorgestuurd en afgeprint zijn. Dit wil ik doen door een andere werkmethode te gebruiken.

Ik ga proberen om sneller met anderen (vrienden en klasgenoten) te praten over wat ik allemaal kan doen in verband met het thema om sneller aan een sterke rode draad en themablokken te komen.

© 2019 stage blog Zoë Vercouter ❤
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin