De Regenboog Grimbergen

28/1 - 29/1
De eerste observatiedagen op een nieuwe school en in een nieuwe klas. Ik zit weer met Yara samen in een klas in het 3de leerjaar. We zitten bij juf Kirsten.
Voor dat we op observatie kwamen hadden we samen al een mail opgesteld om haar nog eens op de hoogte te brengen van de dagen dat wij aanwezig zouden zijn en om al een paar vragen te stellen die we niet in persoon moeten stellen.
De eerste dagen hebben we vooral gelet op de beginsituatie van de klas, zoals de verschillende kenmerken en de klasopstelling.
De eerste dag hebben we meteen kennis gemaakt met een nieuwe werkvorm (eentje die we nog niet in zijn werk hadden gezien op onze andere stageschool), de leerlingen hadden een uurtje contractwerk, elke maand krijgen de leerlingen een bundeltje met oefeningen over inhoud van verschillende vakken. Ook moesten ze tijdens dit uur verschillende opdrachten doen die op het bord opgelijst stonden (zoals de extra oefeningen van taal maken).
Op de tweede observatiedag hadden we onze kennismakingsactiviteit. Omdat we het concept van onze activiteit in de Heilige Familie heel leuk vonden om uit te werken en wisten dat de leerlingen daar heel betrokken waren besloten we het een beetje aan te passen maar hetzelfde idee te houden. Het grote verschil was dat de leerlingen voor het beantwoorden van de vragen eerst een kleine bewegingsopdracht uitvoeren. De activiteit verliep vlot, de leerlingen waren wel wat luid maar dat heeft de activiteit niet gehinderd. Het doorschuiven werkte niet altijd even goed, hier moeten we zeker beter op letten.
18/2
We mochten helpen met het verbeteren van toetsen en werkboeken. Het was heel interessant om hun toetsen te zien en te weten wie het moeilijk heeft met bepaalde oefeningen en dus bepaalde leerstof.
We hebben allebei ook twee oefenlessen gegeven. Ik heb een les begrijpend lezen en Drama gegeven.
Mijn les Nederlands verliep niet zo vlot. Bij mijn inleiding heb ik gebruik gemaakt van plastic mapjes als schrijfbordjes. Ik was niet voorbereid op het feit dat niet elke balpen erop kan schrijven (de pennen die ik had uitgetest werkten wel). Hierdoor heb ik eerst nog naar stiften moeten zoeken en die nog moeten uitdelen voor dat ik aan de les kon beginnen. Ik heb heel veel tijd verloren hieraan en had op het eind van de les niet genoeg tijd voor mijn afronding.
Mijn les drama was aan het einde van de dag, deze les verliep veel vlotter, et groepjes maken ging minder vlot dan gehoopt maar ik heb er niet veel tijd mee verloren.
Tijdens het uitvoeren van de opdrachten heb ik jammergenoeg niet bij elk groepje kunnen kijken, ik was heel blij dat Yara bij 1 groepje bleef staan zodat ik minder groepjes moest checken. De opdrachten in groepjes verliepen best vlot, ik was bij het maken van mijn les een beetje bang dat de oefeningen niet gingen lukken zoals gehoopt maar dit viel best goed mee, iedereen deed heel hard zijn best om zonder geluid zo goed mogelijk uit te beelden.
11/3 - (17/3) 13/3
11/3
Mijn eerste les tijdens de stage. Het was een les WO "Van ruilen tot betalen". Buiten het feit dat de leerlingen over een fout thema spraken (pas op het eind wees iemand erop dat het over een fout thema ging) waren de leerlingen wel actief en betrokken bij de aanknoping.
Hierna begon ik aan mijn uitleg over het handeldrijven en het ontstaan van geld. Ik denk niet dat er veel leerlingen mee waren met mijn uitleg, gelukkig had ik een filmpje voorbereid en daarmee werd de leerstof beter begrepen.
Ik heb de oefeningen uitgelegd (waarschijnlijk iets te snel) en heb ze de oefeningen zelf laten maken, na mijn les wees juf Kirsten erop dat de oefeningen normaal klassikaal gemaakt werden en dat de oefeningen zelfstandig maken voor sommige leerlingen te moeilijk was. Ik heb de oefeningen wel nog klassikaal verbeterd waardoor iedereen op het eind wel weer mee was.
Ik had niet meer zo veel tijd voor mijn afronding dus heb ik maar 2 of 3 vragen kunnen stellen. Het was niet zo makkelijk om te zien wie er een juist antwoord had (ik moest een per een hun antwoord afgaan), maar de leerlingen vonden het wel super leuk en wilden heel erg graag bingo hebben.
12/3
De aanknoping en afronding waren best kort maar ik had meer tijd nodig voor de andere delen van mijn les. Ik heb meer tijd besteed aan mijn eerste stap van mijn les, de leerlingen waren heel actief en werkten goed samen.
Het maken van de oefeningen ging best vlot. Er waren wel wat vragen maar gelukkig hielp Yara ook bij het beantwoorden. De tekenopdrachten had ik beter klassikaal gemaakt, er werden veel fouten gemaakt bij het tekenen en er werden hierover ook veel vragen gesteld.
Voor de middag heb ik een les sport gegeven, doordat Yara en ik apart deze les moesten geven heb ik les gegeven aan het andere derde jaar waar onze klas normaal sport mee heeft. Ik kende maar een paar leerlingen en vond het daarom wat moeilijk om opmerkingen te kunnen maken. Voor de rest liep de les best vlot, de leerlingen werkten goed mee en waren niet bang om vragen te stellen. Mijn uitleg was niet zo goed, Ik had meer stress dan bij bijvoorbeeld mijn hockeytrainingen en ben daardoor sommige dingen vergeten te vertellen.
Mijn laatste les van de dag was mijn les WO: Werk aan de winkel. Ik had een hoekenwerk uitgewerkt waarbij de leerlingen door het maken van de oefeningen de leerinhoud kregen en hun bundeltje invulden. Dit was een slecht plan. Mijn les liep in het honderd, de leerlingen begrepen de opdrachten niet, het lukte niet om op de computer te werken en de opdrachten namen te veel tijd in beslag. Aan het eind van de les had elke groep maar 1 of 2 opdrachten van de 3 gedaan.
Ik had de opdrachten beter in het begin uitgelegd en het bundeltje samen ingevuld zodat het hoekenwerk als verwerking diende en het niet zo erg was als een groep een bepaalde opdracht niet uitgevoerd bleek te hebben. Nu hebben niet la de leerlingen de inhoud gekregen die ze moeten kennen/kunnen. Ik had de les ook stil kunnen leggen en het anders aan kunnen pakken, maar ik was zo in paniek dat ik niet meer wist wat te doen en gewoon bleef hopen dat het goed zou komen.
13/3
De aanknoping was een succes, de leerlingen waren heel actief en omdat de groepjes best klein waren heeft iedereen zijn ideeën op kunnen schrijven. Ik was blij verrast om te zien dat iedereen iets van eten op zijn blad geschreven had, hierdoor was de link naar de eigenlijke inhoud van de les makkelijker te maken.
Ik ben niet zeker of elk duo de manier van lezen begrepen had en of dat elk duo de oefening heeft gemaakt op de manier die ik voor ogen had, maar tijdens het verbeteren van de oefeningen kreeg ik wel veel goede antwoorden dus hebben ze normaal wel door hoe ze moeten zoeken naar de woorden in de tekst.
Na het lezen van de tekst heb ik zelf de uitleg rond verwijswoorden gegeven omdat ik het filmpje van de Taalkanjers niet zo leuk vond, achteraf had ik dit beter wel laten zien omdat de leerlingen het gewoon zijn om met deze filmpjes te werken en ze deze wel begrijpen (waarschijnlijk beter dan mijn uitleg).
Ik had veel te weinig tijd, ik heb tijdens mijn les veel tijd verloren, ze hebben tijdens de middagpauze nog een hele tijd door moeten werken en ik heb een paar antwoorden op het bord moeten schrijven.
Mijn les beeld heeft de hele middag geduurd, ze moesten een dieren spaarpot maken. Ik ben begonnen met een liedje op te zetten dat ze woensdag (11/3) geleerd hadden bij Yara haar les, dit om een link te leggen bij de dieren, ze herinnerden zich de tekst niet meer maar probeerden we mee te zingen en te dansen.
Bij de eerste stap wilde ik de leerlingen het belang van de kleine trapeziums leren die rond de ontplooiing van de kubus getekend staan. Dit deed ik door hen te vragen een hoek te maken met lijm door twee stukjes papier aan elkaar te plakken. Een aantal leerlingen heeft bij het maken van de hoek meteen een stukje papier geplooid (ze hebben zonder het te weten een stapje overgeslagen), dit zorgde bij een aantal leerlingen dat niet wisten hoe ze dat gedaan hadden voor frustraties, ik heb de klas een paar keer tot stilte moeten vragen om het voor de andere leerlingen die dit niet automatisch gedaan hadden nog eens uit te leggen, uiteindelijk had iedereen door hoe het werkte en konden we beginnen aan de eindopdracht.
De leerlingen hadden heel lang niet door hoe ze van een kubusje een diertje moesten maken, veel leerlingen tekende volledige gezichtjes op hun papier in de plaats van hun papier te beschouwen als het gezichtje.
Na de speeltijd heb ik voorbeelden getoont van een afgewerkt spaarpotje, ik dacht dat dit normaal niet mocht maar er waren teveel leerlingen die de opdracht anders deden dan gepland, na het tonen van de foto had iedereen door wat ik bedoelde en hebben ze nog een uur op de juiste manier kunnen werken. Ik was heel blij dat Yara hielp bij het maken van de gaatjes voor de muntjes, dat zorgde ervoor dat ik meer tijd had om andere vragen te beantwoorden en te helpen bij het concept van ieders diertje.
Onze stage werd verkort door het begin van de corona maatregelen. Onze school heeft beslist om al de stages op te schorten. Tijdens het weekend heeft de regering deze maatregelen ook verplicht. In het begin werd er nog gehoopt dat we later op het jaar nog onze geliste stagedagen zouden kunnen inhalen of onze tweede geplande stage nog zouden kunnen aanvatten.