Muzische grondhouding

02-12-2020

1ste jaar

Ik heb heel lang moeten zoeken naar muzische momenten uit mijn leven. Voor ik aan deze opdracht begon had ik het gevoel dat ik buiten de gebruikelijke lessen op school niet zoveel bezig was met het muzische. Ik ben op zoek gegaan in mijn oude spullen en herinneringen en ben erachter gekomen dat dit eigenlijk nog wel meevalt.

Muziek🎵

Vooral voor muziek was ik helemaal vergeten dat ik gitaar heb gespeeld voor 2 jaar. Ik heb deze lessen privé gevolg en leerde tijdens het spelen meteen de noten, ik ben nooit naar de muziekschool gegaan. Ik vind van mezelf dat ik ook een best goed gevoel voor ritme heb, ik dans en zing niet altijd mee met een lied maar er is altijd een deel van mijn lichaam op het ritme aan het bewegen, hierdoor kan ik niet naar muziek luisteren tijdens het studeren of als ik mijn gedachten ergens bij moet houden.

Beeld🎨

Als kinderen gingen we met ons gezin heel regelmatig naar musea, deze waren niet per se voor kinderen, degene die ik mij kan herinneren waren hedendaagse kunst, klassieke en vooral abstracte werken. We kregen meestal een rondleiding van mijn mama, ze zorgde ervoor dat we musea niet saai vonden en vertelde verhalen over bepaalde werken. Op vakantie gingen en gaan we nog steeds zo goed als elke dag naar een museum, meestal van een lokale artiest of juist met heel bekende werken.

Ook gingen we vaak naar zee, daar maakten we bloemen van crepepapier om later op de dag op het strand te verkopen in ons winkeltje. In het begin maakten we deze uit voorbeelden in een boek maar we hebben ook technieken van vrienden geleerd om ze beter en sterker te maken (om in ons winkeltje de bloemen duurder te kunnen verkopen).

In de lagere school moest ik vanaf het derde ook mijn eigen carnavalskostuums maken. Mijn ouders wilden geen geld uitgeven aan nieuwe verkleedkleren voor maar 1 dag te dragen. Het verzinnen wat te zijn was een heel leuk proces waar ik soms al van in het begin van het jaar mee bezig was. Ik ben zo een oma, een kat, een kerstboom en een bankautomaat geweest.

Dans/beweging💃

In het eerste leerjaar zat ik ook op dans, ik zat zowel op hedendaagse als op ballet, ik heb nog steeds heel mooie herinneringen van mijn balletoptreden😃. Daarnaast is het enig wat ik nog met dans heb gehad zijn de dansjes op het schoolfeest. In het zesde was ons thema Grease en had ik de hoofdrol voor ons dansje.

Ook met vriendinnen heb ik in de lagere school veel gedanst op de speelplaats

Daarna heb ik het dansen helemaal laten verwateren, in mijn gedachten kan ik wel dansen en verzin ik dansjes in mijn hoofd, ik voer ze wel niet uit omdat mijn lichaam er veel te houterig uitziet.

Drama en woord🎭

Op school gingen we ieder jaar naar een paar toneelstukken kijken in het cultureel centrum. Dat was altijd heel speciaal om de mensen op het podium zo veel te zien doen met zo weinig materiaal.

Met mijn vriendinnen op de speelplaats heb ik nog heel lang fantasie-spelletjes gespeeld. We verzonnen altijd nieuwe verhalen en tijdens elke speeltijd zetten we dat verhaal dan voort. We bespraken ook hoe het verhaal ons personage zou beïnvloeden en hadden hier hele gesprekken over.

Ik heb onlangs een theaterstuk teruggevonden dat ik geschreven heb op 12 jaar. Nu dat ik het teruglees is het heel grappig maar ik weet dat ik heel trots was dat het klaar was en het voor kon brengen met mijn broer.

Ik ben ook een hele grote dromer, ik verzin de hele tijd gesprekken in mijn hoofd over situaties die misschien voor kunnen vallen, ik denk dan de hele tijd na over ieders reacties. Het dromend deel van mij komt ook naar buiten bij het figuren zien in de wolken, dit geeft mij veel rust en geeft mij tijd om na te denken.

media🎬

Ik heb een fototoestel waarmee ik op vakantie heel graag foto's trek. Ik bewerk mijn foto's niet maar trek wel natuurlijk mooie foto's. Voordat ik mij zelfzeker achter de camera voelde heb ik eerst heel wat moeten lezen over het kadreren van een foto en over licht.

Met een vriendin heb ik een paar jaar geleden een paar video's gemaakt en zij heeft mij de basis van videobewerking geleerd (knippen en plakken in stukjes video). Op school heb ik tijdens de lessen informatica ook een deel over videobewerking gezien.

Ik weet niet bij welk domein dit past maar ik lees veel boeken en fantaseer dat een van de werelden uit mijn favoriete boeken echt bestaat. Ik zie overal om me heen situaties en details die hints zijn naar hun wereld. Het lezen helpt me de wereld op een andere manier te zien en me in andermans schoenen te zetten.

2de jaar

Muziek🎵

Ik ben vorig jaar meer en meer naar muziek beginnen luisteren. Ik heb onder andere een nieuwe stijl ontdekt genaamd lo-fi. Vorig jaar heb ik geschreven dat ik niet met muziek kan studeren maar met deze rustige muziek lukt het wel en tijdens het studeren luister ik af en toe naar muziek. Ook luister ik meer muziek in mijn vrije tijd.

Ik probeer zo veel mogelijk op mijn ukelele te spelen, dit lukt niet heel regelmatig maar ik heb de meeste akkoorden onder de knie. Als ik eenmaal bezig ben met spelen vind ik het heel relaxerend en speel ik best lang aan een stuk.

Media🎬

Tijdens de alternatieve stage hebben we in de plaats van lessen te geven filmpjes moeten maken. We moesten onszelf (laten) filmen en de video's later bewerken in een goede les. Ik was op dat moment heel blij dat ik al met videobewerkers had leren werken. Video's maken is een hele opgave voor mij, ik voel mij helemaal niet op mijn gemak voor de camera en doordat ik al wist hoe video's te bewerken moest ik mij tijdens die periode al op iets minder focussen. De stage heeft mij uit mijn comfortzone getrokken maar ik denk niet dat mijn grens verplaatst is. Ik panikeer nog evenveel bij de gedachte om iets te moeten filmen en dit voor te moeten bereiden.

Muzisch portfolio (1ste jaar)

Ik heb mijn grenzen bij het uitvoeren van de opdrachten proberen te verleggen. Ik denk niet dat ik dit jaar andere grenzen heb, maar ik ben wel blij dat ik de opdrachten uitgevoerd heb en ik ben ook tevreden met het resultaat. Doordat we dit jaar meer opdrachten uit moeten voeren zal ik mijn grenzen weer moeten gaan opzoeken.

Vorig jaar zaten al mijn uitgevoerde opdrachten in mijn stretch- of paniekzone. Dit jaar heb ik ook wat opdrachten in mijn comfortzone om tussen de andere opdrachten uit te kunnen voeren.

© 2019 stage blog Zoë Vercouter ❤
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin