Heilige Familie Schaarbeek
Heilige Familie Schaarbeek is een katholieke school die draait om 3 belangrijke onderwijskundige principes. Betrokkenheid, welbevinden en preventieve zorg.
Heilige Familie is een heel diverse school met nationaliteiten van heel de wereld, het is dan ook logisch dat niet iedereen het Nederlands als thuistaal heeft. De andere talen worden niet verboden op de speelplaats maar er wordt wel aangemoedigd om het Nederlands te gebruiken. Hun visie is dat als je de andere talen gaat verbieden dat er dan negatief gekeken gaat worden op het Nederlands. De thuistaal wordt in de klas geïntegreerd, de leerlingen mogen boekjes en spulletjes meenemen in hun taal. Het lerarenkorps is ook divers en weerspiegelt de leerlingen en de buurt.
Een goede juf of meester is er eentje die dat zelf altijd wil blijven bijleren, na je opleiding ben je niet meteen de perfecte juf of meester, maar heb je de basis die nodig is om te beginnen. Door bijlessen en door open te staan voor verbetering kan je steeds beter worden.
Ook moet je jezelf blijven, je eigenheid als leerkracht is belangrijk, je bent geen kopie van een ander.
Je moet een teamspeler zijn, je bent niet meer alleen om les te geven, leerkrachten werken veel samen, zowel parallel klassen als klassen van verschillende jaren kunnen samen iets bereiken en samen een les geven.
Het is natuurlijk ook vanzelfsprekend dat je als leerkracht de leerlingen graag ziet, je moet met de leerlingen werken aan hun ontwikkeling. De zorgende factor als leerkracht is heel belangrijk.
Goed onderwijs is onderwijs waar de leerlingen zich veilig voelen, waar ze betrokken worden bij de les, waar ze uitgedaagd worden door te leren in de zone van de naaste ontwikkeling en waar ze plezier hebben in de lessen. Onderwijs dat ervoor zorgt dat ze terug naar school willen en jaren later terugdenken aan hun lagere school met een glimlach.

24/10
Allereerste stagedag
In de voormiddag hebben we kennisgemaakt met de schoolomgeving. We hebben naar leerkansen gezocht en bladeren van de bomen gezocht om deze thuis te kunnen determineren voor een taak.
Voor de wandeling moest onze leergroep zich verdelen over de verschillende leerjaren waar we stage in zouden volgen. Ik zit samen met Yara in de ster-klas (3de leerjaar) van juf Sarah.
We hebben de namiddag meegevolgd in de klas. Er werd meteen een nieuw thema voorgesteld en we maakten daardoor al van in het begin kennis met het parallel werken van de klassen (samen met de helden-klas van juf Janne), het werd voorgesteld met een verhaal dat de twee juffen hadden voorbereid..
Het was heel leerrijk om de werking van de klas te zien, ik wist niet goed wat op te schrijven en wat er belangrijk was voor tijdens de echte stage, dus schreef ik zo veel mogelijk op. Dit nu allemaal teruglezend heb ik heel veel opgeschreven dat ik niet nodig bleek te hebben.
Aan het eind van de dag was er een oudercontact. Yara en ik hadden graag nog vragen aan de juf gesteld maar door de strakke planning hebben we haar mailadres gevraagd en mochten we al onze vragen per mail sturen. Dit was naderhand handig om zeker niets te vergeten en haar ook wat tijd te geven om te antwoorden.
5/11
tweede stagedag
Op de tweede stagedag mochten we al meteen voor de klas staan met een kennismakingsactiviteit. De juf had ons gezegd dat het fijn zou zijn om het in het WO thema te houden maar we mochten ook volledig kiezen. We hebben ervoor gekozen om de inleiding van het spel een beetje aan te laten sluiten bij hun thema griezelen, maar het was niet volledig in het thema.
Onze kennismakingsactiviteit bestond uit verschillende groepjes waar ze vragen over zichzelf moesten beantwoorden en twee groepjes waar ze een actievere activiteit moesten uitvoeren. Yara stond meer bij de activiteiten en ik deed de ronde voor de vragen. De kinderen vonden de vragen heel leuk, maar sommige ook weer moeilijk. Het was veel heen en weer geloop om er zeker van te zijn dat elk groepje zijn nieuwe vragen begreep en dat iedereen op elke vraag een antwoord had gegeven. Het was heel fijn dat juf Sarah 1 tafel hielp bij de vragen omdat daar de moeilijkste vraag voor hun stond (Hoe voel je je in de klas op een schaal van 1 tot 10), Nu gezien is dit een te moeilijke vraag maar het gaf wel een goed zicht op de kinderen die zich niet zo goed voelden om tijdens de rest van onze stage rekening mee te houden.
In de namiddag maakten we voor het eerst kennis met het hoekenwerk, de twee klassen doen dit samen en de groepjes die gemaakt worden zijn ook klasoverschrijdend. De juffen vonden het fijn dat wij konden helpen bij vragen omdat dit voor hen soms veel werk is. Het WO thema is verdeeld over de verschillende hoeken en elke hoek nam 50 min in, wat er goed voor zorgde dat ze genoeg tijd kregen om alles zelf uit te zoeken en de opdracht zo goed mogelijk konden oplossen. Ik vond het heel leuk om te helpen bij hun vragen en om de dinamiek in de verschillende groepen te zien.
21/11
tussendoorse activiteit
Door een probleem met de trein kwamen Yara en ik te laat aan op school, we hadden dit aan onze mede-studenten gestuurd en zijn bij aankomst zo snel mogelijk naar de klas gegaan. De dag begon met een les Godsdienst, Doordat we te laat waren hebben we ons niet kunnen voorstellen aan de juf die Godsdienst gaf. We werden toch bij de les betrokken en hielpen de banken verplaatsen bij de afsluiting van de les. Na de les excuseerde we ons en
De eerste keer alleen voor de klas, vorige keer hielp Yara bij de uitleg, maar nu is het aan mij. Ik had heel veel zenuwen en de spelletjes zijn niet zo gelopen als ik gehoopt had. Ik had dirigentje en "de juf zegt" voorbereid. Het was jammer dat de juf deze activiteit in de voormiddag ook had gebruikt om tussen de lessen te wisselen, waardoor de kinderen dit niet meer zo vernieuwend vonden en het heel snel beu werden. Dirigentje vonden ze wel wat leuker om te spelen.
2/12
eerste eigen les: begrijpend lezen
Op de campus hebben we onder leiding van onze docenten een eigen les gemaakt, ik heb samen met iemand uit de parallelklas op onze stageschool een les uitgewerkt voor het vak Nederlands. We hebben samen een les begrijpend lezen uitgewerkt rond het verbinden van afbeeldingen met teksten (versjes).
De les verliep niet zo vlot als gehoopt.
De inleiding ging heel vlot, de leerlingen vonden al het materiaal dat ik mee had heel leuk en wilden heel graag antwoorden op de vragen die ik rond de verschillende tekstsoorten stelde.
Daarna moest ik het versje dat ik samen met de leerlingen zou uit elkaar halen op het bord schrijven. Dit duurde veel langer dan gepland, achteraf gezien had ik dit beter op de TV/het bord geprojecteerd. Tijdens het schrijven werden de leerlingen heel rumoerig omdat ik met mijn rug naar de klas stond.
Toen ik uiteindelijk klaar was met schrijven ging de les iets beter. De oefeningen gingen voor de meeste leerlingen heel snel, ze vonden dit veel te makkelijk en waren het snel beu. Ik heb dit niet zo goed opgenomen, ik wist op dat moment niet wat te doen met leerlingen die snel klaar waren of leerlingen die de opdracht niet volledig begrepen hadden. Ik weet nu dat ik beter na moet denken over de beginsituatie, dit is nog steeds een struikelpunt maar ik weet nu wel dat ik daar op moet letten.
De rest van de dag verliep prima, na de speeltijd was het de beurt aan Yara met haar eerste les. Ik heb bij het maken van de oefeningen mee rondgelopen om te helpen bij vragen van de leerlingen.
13/12
wiskunde les geven
Ik heb vandaag mijn eerste les wiskunde gegeven. Het voelde veel beter om voor de klas te staan en zeker te zijn dat de les die je geeft ook echt nuttig is en iets is waar ik zeker van ben dat ze moeten leren/kunnen.
Ik had heel veel stress omdat dit ook mijn eerste les wiskunde was, om er nog een schepje bovenop te doen kwam mijn stagebegeleider en leerkacht wiskunde kijken naar mijn les om te evalueren.
De les verliep volgens mij best oké voor een van mijn eerste lessen te zijn. Ik weet dat ik moet oefenen op uiteenzettingen geven omdat ik niet altijd zo helder overkom, dit was bij deze les ook het geval. Mijn aanknoping was om te zien hoeveel de leerlingen van vorige lessen nog wisten. De leerling die antwoorde herinnerde zich nog veel en ik heb hierdoor een deel van mijn begin overgeslagen, ik had op dat moment niet door dat hij een van de weinigen was en dat veel leerlingen niets meer wisten en hierdoor de les veel moeilijker hebben kunnen volgen.
Ik heb in het midden van mijn les de uitleg en een oefening in het boek nog eens moeten herhalen nadat hier heel veel vragen over kwamen en nadat de mentor mij hierover heeft aangsproken. Na de uitleg konden de meeste leerlingen volgen.
Het was jammer dat de leerlingen niet de gewoonte hadden van een bordschema te hebben om op terug te vallen in de plaats van steeds dezelfde vraag te stellen, ik had een stappenplan gemaakt van hoe je een loodlijn moest tekenen, maar toch kreeg ik een aantal vragen dat een leerling niet meer wist hoe het te tekenen. Ik heb op de hogeschool geleerd dat dit altijd moest maar dit bleek niet zo handig te zijn in deze klas.
Elke dag wordt er een babyfoto van iemand geraden. Daarna moet iedereen een compliment geven aan deze persoon , ik vond dit een super leuk idee, in de lagere school heb ik dit zelf ook moeten doen en het versterkt het welbevinden in de klas want je krijgt ook complimenten van kinderen waarmee je anders niet zo veel in de klas praat. Wel jammer dat het zo snel moest gebeuren, ik vind het beter als je kan nadenken wat je over die persoon wilt schrijven en daar meer tijd voor krijgt.
Het is heel leuk dat iedereen een spel naar huis mocht nemen om op verschillende vakken te oefenen (zoals taal en wiskunde). Niet iedereen kan zo veel spelltjes thuis hebben en ze worden ook niet heel lang gebruikt, maar iets speciaals naar huis mogen nemen zorgt ervoor dat iedereen veel meer zin heeft om thuis te oefenen.
