't Mierken Beigem
Nieuw semester nieuwe stageschool.
Ik zit weer met 3 andere medestudenten op 1 school. We geven les aan de klassen van de derde graad.
Ik sta in het vijfde leerjaar, in klas 5B, bij juf Inge.

8, 9 en 18 maart
Gedifferentieerde stage.
Voor de aanvang van deze stage hadden we een halve dag observatie in de klas.
Tijdens deze stage heb ik een kort thema uitgewerkt. Het onderwerp mocht ik zelf kiezen. Ik heb met de leerlingen gewerkt rond de Olympische Spelen. Deze werden vorig jaar afgelast en vinden deze zomer plaats.
De leerlingen werden helemaal ondergedompeld en waren heel enthousiast over het onderwerp. Zeker tijdens de laatste themablok toen ze zelf naar buiten mochten om te gaan sporten (hun eigen Olympische Spelen).
Lesgeven aan deze klas was een groot verschil met de vorige stage. Het was een grote sprong van het 2de naar het 5de leerjaar. Het is een heel mondige klas, ze stellen snel vragen en durven hun mening te delen.
Themahoek

30 maart
Hier waren normaalgezien te geven lessen en een brainstorm voor ons thema van tijdens de actieve stage gepland.
Deze zijn niet doorgegaan door het verlengen van de Paasvakantie met de stijging van de besmettingen.
29 april en 4 mei
Op deze dagen heb ik nog een aantal oefenlessen gegeven. Deze hebben enorm geholpen om de dynamica in de klas beter te leren kennen en om buiten een thema les te geven aan deze klasgroep en dit jaar.
Actieve stage 17-28 mei
Themahoek
Zelf gekweekte plantjes



Zelfreflectie
Taak:
Ik wilde deze stage vooral aan 2 werkpunten werken. Mijn planning en het uitwerken van een goed thema.
Tijdens de gedifferentieerde stage die hier voor plaatsvond had ik dezelfde werkpunten en heb ik hier goed aan kunnen werken. Ik was op tijd klaar met mijn thema en vond het zelf oké uitgewerkt. De leerlingen waren helemaal mee in het thema en werkten heel goed mee tijdens de lessen.
Tijdens mijn actieve stage wilde ik dit ook doen door op tijd te beginnen aan de te maken lessen en de andere opdrachten.
Actie:
Na het krijgen van de lessen ben ik samen met Yara begonnen aan het opstellen van een rooster waar we alles in konden aanduiden.
Welke lessen gegeven moesten worden.
De lessen dat al klaar waren.
De verdeling van wie welke les ging maken.
Dit omdat we parallel stonden en dezelfde lessen moesten geven (elke gemaakte les zouden we wel nog voor een deel aan moeten passen aan de specifieke beginsituatie van de klas maar het grootste deel kon telkens blijven).
We zijn begonnen met het verdelen van een aantal lessen met een deadline tegen wanneer we deze lessen af zouden maken.
We hebben ons niet steeds aan onze deadlines kunnen houden waardoor we dicht bij de stage in de problemen kwamen (doordat onze lessen nog niet af waren).
Resultaat:
Ik was niet klaar met mijn voorbereidingen voor de aanvang van mijn stage. Dit was helemaal niet ideaal maar ik heb de stage wel volledig kunnen geven en had een voorbereiding voor elke les.
Ik heb tijdens de stage nog moeten werken aan voorbereidingen en het klaarzetten en maken van materiaal.
Reflectie:
Ik ben niet tevreden met het resultaat, ik had veel meer kunnen doen. Ik denk wel dat ik een betere stage achter de rug heb dan de thematische stage in het begin van het jaar, ik ben gegroeid. Ik ben niet aan lessen begonnen waar ik helemaal geen voorbereiding voor had. Ik had een voorbereiding voor elke les, dit was niet het geval in de vorige stage.
De volgende keer wil ik natuurlijk op voorhand klaar zijn met al mijn voorbereidingen. Dit wil ik doen door mezelf meer deadlines te geven en voor mezelf een tekstje te schrijven waarom de deadline echt gehaald moet worden, om mezelf onder druk te zetten om de deadline zeker te halen.
Op stage had mijn mentor ook liever gehad dat mijn lesvoorbereidingen vroeger klaar waren maar aangezien ze wel steeds te zien kreeg dat ik voorbereid voor de klas stond was ze nog steeds positief.
Een positiever punt is dat ik de feedback die mijn mentor me tijdens de stage gaf zo snel mogelijk in de praktijk omzette, dit vond ze zelf ook fijn.